„Słowenia i Polska: w poszukiwaniu tego, co łączy”

PROJEKT WYMIANY UCZNIOWSKIEJ
Kraków – Celje

Od października 2018 do kwietnia 2019 w naszej szkoły realizowany był projekt wymiany uczniowskiej we współpracy ze słoweńską szkołą średnią Gimnazija Celje – Center. W ramach projektu odbywały się spotkania grupy projektowej, po czym każdy uczestnik wykonał następujące zadania:

• uzupełnił formularz aplikacyjny w języku angielskim tzw. matching form, zawierający podstawowe informacje o sobie, swoje zainteresowania, preferencje kulinarne, możliwość zakwaterowania uczniów z zagranicy, umiejętności językowe, itp. (październik 2018);
  • nakręcił film pt. „Let me introduce myself… – ja jako MARKA”, w którym mówił o sobie w języku angielskim (listopad 2018)
  • nawiązał kontakt z uczniami ze Słowenii (email, Skype, FB).

Pracując w dwóch zespołach, grupa projektowej stworzyła plakat o tradycjach bożonarodzeniowych w Polsce i na Słowenii  (grudzień 2018) oraz film promujący naszą szkołę (luty 2019).

Ostatnim etapem projektu była wymiana.

W sobotę 23 marca 2019 przyjechali do nas Słoweńcy czyli 22. uczniów pod opieką dwóch nauczycielek p. Alji Pristovsek (nauczycielki geografii) i p. Liny Rednak (nauczycielki WFu). Zagraniczni uczniowie mieszkali w domach polskich uczniów, a ci musieli zapewnić koledze/ koleżance nocleg, pełne wyżywienie, przywieźć go do i ze szkoły oraz pełnić wszystkie obowiązki wymagane od gospodarza. Pierwszą okazją była niedziela, kiedy to rodziny goszczące wspólnie spędzały czas ze swoimi gośćmi – w Krakowie, w Zakopanem czy w Oświęcimiu.

Podczas tygodniowego pobytu Słoweńców w Krakowie odbywały się dopołudniowe zajęcia w szkole zorganizowane przez uczniów ZSE 1 oraz nauczycieli języków obcych. Były to zajęcia integracyjne, quiz o Polsce, lekcje języka polskiego, konkurs wiedzy o krajach anglojęzycznych oraz warsztaty dotyczące legend Krakowa i historii Polski. Po zajęciach w szkole wspólnie zwiedzaliśmy Kraków. Pierwszego dnia odkrywaliśmy miasto podczas gry miejskiej w centrum Krakowa, a Słoweńcy samodzielnie upiekli krakowskiego obwarzanka w Żywym Muzeum Obwarzanka. We wtorek zjechaliśmy pod ziemię do Kopalni Soli w Wieliczce, a w środę spacerowaliśmy po Kazimierzu jedząc lody i zapiekanki. W Synagodze i na cmentarzu Remuh oglądaliśmy obrzędy żydowskie odprawiane przez chasydów z całego świata, którzy przyjechali do Krakowa w drodze do Leżajska na uroczystości  z okazji 232. rocznicy śmierci cadyka Elimelecha.  W czwartek Słoweńcy zwiedzili Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Katedrę Wawelską oraz Kościół Mariacki. Po zwiedzaniu przyszedł czas na wspólną kolację w szkole oraz dyskotekę. Uczniowie naszej szkoły i ich rodzice przygotowali pyszne pierogi, bigos, zupę pomidorową oraz różne ciasta. Wspólna zabawa zakończyła się o godz. 21. W piątek Słoweńcy brali udział w lekcjach języków obcych, matematyki i geografii w klasach 1e, 1f, 2b, 2d, 2e, 4c, 4d i 4f, a następnie udali się na zakupy.

W sobotę rano wraz ze Słoweńcami wyjechaliśmy do Celje. Nasza grupa składała się z 24. uczniów z kl. 1a, 1d, 1e, 1f, 2a, 2c, 2e, 2f i 3b, a opiekę nad nimi sprawowali: wicedyrektor - Wojciech Polański oraz angliści - Małgorzata Florczyk i Jacek Czaplak. Po drodze zwiedzaliśmy Wiedeń i Graz.

W niedzielę każdy z Polaków spędzał czas ze słoweńskimi rodzinami goszczącymi, u których był zakwaterowany. Część osób pojechała nad morze do Kopru, inni w góry do Planicy lub do Doliny Logarskiej, a jeszcze inni do Jaskini Postojna lub do Mariboru i Ptuja.

I znów przedpołudnia spędzaliśmy w szkole, biorąc udział w regularnych zajęciach ze słoweńskimi uczniami lub w dodatkowych zajęciach przeznaczonych tylko dla naszej grupy m.in. w  lekcji języka słoweńskiego, zabawie w szkolnym Escape Roomie lub w warsztatach w klubie kultury. Popołudnia były przeznaczone na zwiedzanie. W poniedziałek zwiedzaliśmy Celje, Muzeum Miasto pod Miastem oraz kąpaliśmy się w Termach Lasko.  We wtorek pojechaliśmy do stolicy Słowenii – Lublany - gdzie najpierw zwiedzaliśmy zamek górujący nad miastem, potem spotkaliśmy się z ambasadorem RP p. Pawłem Czerwińskim oraz jego żoną, a następnie szaleliśmy w Muzeum Iluzji. W środę zwiedzaliśmy zamek w Celje, a w czwartek weszliśmy na punkt widokowy w Celje. Po trudach wspinaczki dyrektor szkoły p. Gregor Deleja zaprosił nas i naszych słoweńskich towarzyszy na ciastko, kawę i lody do cukierni Veronika. Potem  złożyliśmy wizytę w młynie Sorzev i na farmie Podpecan, gdzie delektowaliśmy się lokalnymi produktami - serami, kiełbasą i chlebem. W piątek przyszedł czas na zakupy… W sobotę pożegnaliśmy się i wcześnie rano, polska grupa ruszyła w drogę powrotną do Krakowa. Po drodze zrobiliśmy kilkugodzinną przerwę na zwiedzanie Budapesztu.

Zapraszamy do oglądnięcia foto albumu zaprojektowanego przez Izabelę Kowalczyk z kl.2A ---> TUTAJ