JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ A NIE NAMĘCZYĆ:

  1. uprawiaj sport - prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej
  2. wysiłek intelektualny też jest niezbędny - najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki
  3. relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie
  4. jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć bo...
  5. maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się - mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach)
  6. oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; w myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam...”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz
  7. wybieraj sprawy najistotniejsze - ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut
  8. musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:
  • to mi wygląda na fajny pomysł - WZROKOWIEC
  • to brzmi fajnie - SŁUCHOWIEC
  • mam złe przeczucia - CZUCIOWIEC

- wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych;
- słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał
- dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą.

ważne i ekonomiczne są powtórki:

  • pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki,
  • druga - godzinę po pierwszej powtórce,
  • trzecia - dzień po poprzedniej,
  • czwarta - po czterech dniach,
  • piąta po tygodniu,
  • szósta - po dwunastu dniach,
  • siódma - po dwudziestu,
  • ósma - po miesiącu,
  • dziewiąta po trzech miesiącach,
  • dziesiąta - po pół roku,

za każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.

Bibliografia:

Bandler R - Umysł - jak z niego wreszcie skorzystać; programowanie neurolingwinistyczne, Skierniewice 1994
Birkenbihl V.F. - Trening sukcesu, Wrocław 1996
Gozdek-Michaelis K. - Supermożliwości twojego umysłu, Warszawa 1993
Gozdek-Michaelis K. - Rozwiń swój genialny umysł, Warszawa 1997
Lang G. - Jak być lepszym w szkole, Katowice 1996
Lorayne H. - Superpamięć dla uczących się, Łódź 1998
Lorayne H. - Sekrety superpamięci, Łódź 1998
Robbins A. - Nasza moc bez granic, Warszawa 1996
Robbins A. - Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 1996
Smith A. - Przyśpieszone uczenie się w klasie, Katowice 1997