WYMIANA UCZNIÓW

Wymiana uczniów

ZSE nr 1 Kraków - IIS Fermi-Galilei, Ciriè / Turin

W dniach  4-11 października 2015 roku nasi uczniowie pojechali do Włoch w ramach wymiany uczniowskiej z włoską szkołą w Ciriè / Turin. Był  to kolejny etap, współpracy szkół zapoczątkowanej w kwietniu 2015r. przyjazdem Włochów do Krakowa. Koordynatorzy projektu wymiany: mgr J. Czaplak, mgr M. Florczyk i mgr G. Polańska, zorganizowali wyjazd dla 15 uczniów naszej szkoły.

Podróżowaliśmy autokarem przez różne państwa Europy. W drodze do Włoch zwiedziliśmy najważniejsze miejsca w Wiedniu: Katedrę św. Szczepana, Belweder i Hofburg. Odbyliśmy malowniczy spacer po ogrodach pałacu Schönbrunn, a na zakupy wybraliśmy się na ulicę Kärtnerstrasse. Po całym dniu jazdy autokarem zatrzymaliśmy się na nocleg w hotelu Seelacherhof położonym w malowniczej miejscowości w Sankt Kanzian w Austrii. Następnego dnia, po krótkim spacerze wzdłuż jeziora Klopeinersee, ruszyliśmy w kierunku Cirie - celu naszego wyjazdu. Wieczorem dojechaliśmy na miejsce, gdzie przywitali nas nasi włoscy koledzy i wkrótce zabrali do swoich domów.

Przez kolejne dni zwiedzaliśmy Cirie, Turyn i Genuę.  W Turynie widzieliśmy Katedrę pw. św. Jana Chrzciciela, w której znajduje się Całun Turyński, plac Zamkowy i plac San Carlo. Mieliśmy także okazję zobaczyć połączenie sztuki nowoczesnej z barokowymi zabytkami Turynu podziwiając instalację „Mario Merz” czyli samochód zawieszony w sieci rybackiej przed budynkiem Pałacu Carignano.  Byliśmy również w Muzeum Kina oraz w Muzeum Egiptu. Czas wolny spędzaliśmy w lodziarni Pepino rozkoszując się włoską kawą i lodami na patyku. To właśnie w tym miejscu zaczęto je produkować już w 1884 roku.

Ciekawym miejscem, które z pewnością zapadło nam w pamięć była Genua, miejsce urodzenia Krzysztofa Kolumba. Jest to włoskie miasto nad Morzem Śródziemnym z przepiękną zabytkową zabudową oraz pięknym widokiem na morze z jednej strony i góry Apeninu Liguryjskiego z drugiej. Najciekawszą atrakcją tego miasta jest oceanarium. Dzięki niemu mogliśmy podziwiać różne podwodne zwierzątka, takie jak: delfiny, pingwiny, foki, płaszczki, rekiny i wiele innych mniej lub bardziej drapieżnych.

Ostatniego dnia pobytu zwiedziliśmy kompleks pałacowy La Venaria Reale z wystawą sztuki klasycznej oraz eleganckimi ogrodami z sadami, zagajnikami i rabatami otaczającymi pałac. W południe oglądaliśmy tańczące fontanny na placu przed pałacem.

Niestety piękne chwile szybko się kończą dlatego jako zwieńczenie udanego pobytu u włoskich rodzin odbyła się kolacja pożegnalna, na której mogliśmy spróbować potraw przygotowanych przez naszych włoskich kolegów.

W drodze powrotnej do Polski zwiedziliśmy Mediolan: jego główne ulice ze sklepami  największych projektantów mody, zobaczyliśmy Galerię Wiktora Emanuela II, najsłynniejszą operę świata La Scalę oraz monumentalna katedrę pw. Narodzin św. Marii, jedną z największych na świecie.

Na nocleg zatrzymaliśmy się ponownie w Sankt Kanzian w Austrii, a jako ostatni punkt wycieczki odwiedziliśmy Bratysławę, stolicę Słowacji. Tam podziwialiśmy ruiny zamku Devin, z którego roztacza się cudowny widok na rzekę Dunaj i … Austrię. Potem obiad na starówce, zdjęcia z Gapiem, a o godz.22 już byliśmy w Krakowie.

Wszyscy wróciliśmy bardzo szczęśliwi z naszej wycieczki. Przeżyliśmy tam wiele pięknych chwil, które na długo pozostaną w naszej pamięci. Poznaliśmy też wiele bardzo sympatycznych osób, nową kulturę i obyczaje. Był to wyjazd pełen przygód, z których mamy mnóstwo wspomnień. Nie sposób wszystko opisać, dlatego zachęcamy do obejrzenia foto reportażu (link znajduje się poniżej). Na zdjęciach najlepiej zobaczycie jak wiele radości sprawił nam ten wyjazd. Każdy wrócił uśmiechnięty i bardzo zadowolony!!! :-)