Jak się uczyć?

JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ A NIE NAMĘCZYĆ:

  1. uprawiaj sport – prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej
  2. wysiłek intelektualny też jest niezbędny – najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki
  3. relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie
  4. jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć, bo…
  5. maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się – mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach)
  6. oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; w myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi – a zapomnę, pokaż mi – a zapamiętam…”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz
  7. wybieraj sprawy najistotniejsze – ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut
  8. musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:
  • to mi wygląda na fajny pomysł – WZROKOWIEC
  • to brzmi fajnie – SŁUCHOWIEC
  • mam złe przeczucia – CZUCIOWIEC

– wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych;
– słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał
– dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą.

ważne i ekonomiczne są powtórki:

  • pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki,
  • druga – godzinę po pierwszej powtórce,
  • trzecia – dzień po poprzedniej,
  • czwarta – po czterech dniach,
  • piąta po tygodniu,
  • szósta – po dwunastu dniach,
  • siódma – po dwudziestu,
  • ósma – po miesiącu,
  • dziewiąta po trzech miesiącach,
  • dziesiąta – po pół roku,

za każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.

Bibliografia:

Bandler R – Umysł – jak z niego wreszcie skorzystać; programowanie neurolingwinistyczne, Skierniewice 1994
Birkenbihl V.F. – Trening sukcesu, Wrocław 1996
Gozdek-Michaelis K. – Supermożliwości twojego umysłu, Warszawa 1993
Gozdek-Michaelis K. – Rozwiń swój genialny umysł, Warszawa 1997
Lang G. – Jak być lepszym w szkole, Katowice 1996
Lorayne H. – Superpamięć dla uczących się, Łódź 1998
Lorayne H. – Sekrety superpamięci, Łódź 1998
Robbins A. – Nasza moc bez granic, Warszawa 1996
Robbins A. – Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 1996
Smith A. – Przyśpieszone uczenie się w klasie, Katowice 1997