JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ A NIE NAMĘCZYĆ:
- uprawiaj sport – prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej
- wysiłek intelektualny też jest niezbędny – najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki
- relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie
- jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć, bo…
- maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się – mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach)
- oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; w myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi – a zapomnę, pokaż mi – a zapamiętam…”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz
- wybieraj sprawy najistotniejsze – ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut
- musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:
- to mi wygląda na fajny pomysł – WZROKOWIEC
- to brzmi fajnie – SŁUCHOWIEC
- mam złe przeczucia – CZUCIOWIEC
– wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych;
– słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał
– dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą.
ważne i ekonomiczne są powtórki:
- pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki,
- druga – godzinę po pierwszej powtórce,
- trzecia – dzień po poprzedniej,
- czwarta – po czterech dniach,
- piąta po tygodniu,
- szósta – po dwunastu dniach,
- siódma – po dwudziestu,
- ósma – po miesiącu,
- dziewiąta po trzech miesiącach,
- dziesiąta – po pół roku,
za każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.
Bibliografia:
Bandler R – Umysł – jak z niego wreszcie skorzystać; programowanie neurolingwinistyczne, Skierniewice 1994
Birkenbihl V.F. – Trening sukcesu, Wrocław 1996
Gozdek-Michaelis K. – Supermożliwości twojego umysłu, Warszawa 1993
Gozdek-Michaelis K. – Rozwiń swój genialny umysł, Warszawa 1997
Lang G. – Jak być lepszym w szkole, Katowice 1996
Lorayne H. – Superpamięć dla uczących się, Łódź 1998
Lorayne H. – Sekrety superpamięci, Łódź 1998
Robbins A. – Nasza moc bez granic, Warszawa 1996
Robbins A. – Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 1996
Smith A. – Przyśpieszone uczenie się w klasie, Katowice 1997